onsdag 16 juli 2008

Med bogseringslina genom sörmländska landskapet

Trött landade jag med huvudet på kudden igår. Förutom en heldag ute på stan stannade jag på vägen hem intill en kille som stod med varningsblinkers på.

- Behöver du någon hjälp? undrade jag
- Jaaa, sa han och såg lite hjälplös ut.

Bilen läckte olja (senare framkom det att han hällt i på tok för mycket och sånt gillar ju inte bilar)
och ville således inte fungera som den skulle.

- Var bor du då? frågade jag
- I Malmköping (3 mil bort), svarar han
- Men jag kan ju bogsera dig dit, tyckte jag och undrade hur det skulle sluta. Jag som endast suttit i bilen som blivit bogserad, men nu skulle jag köra.

Killen ringde några samtal, såg lite smått oroad ut, mumlade att han nyligen tagit körkort.
Jag skulle också bli lite skraj. En blond tjej säger att hon kan bogsera en stor Volvo 740 med en liten Seat Cordoba i 3 mil, fastän hon aldrig gjort sånt förut.

Vi kom i alla fall iväg och efter lite bungyjumpryckningar i linan så rullade vi igenom det sörmländska landskapet i långsam takt. Jag ringde sambon då och då och frågade lite hur man skulle bära sig åt. Tänkte för mig själv att sånthär borde man få lära sig när man ändå tar sitt bilkörkort. Ringde killen bakom och förklarade att han var tvungen att bromsa då jag endast skötte gasen (vi rullade rakt in i en rondell när det kom en bil och jag kunde inte göra annat än att köra.. tack gud för ditt överseende här)

Väl framme i Malmköping parkerade vi hans bil på verkstaden och sen skjutsade jag hem honom. Han var glad för all hjälp och när han frågade om ersättning sa jag att kunde göra som i min favvofilm - Pay it forward. Gör en god gärning för någon annan.

På väg hem där det var 90-väg kom jag på mig själv med att köra åt helskotta för långsamt.
Så kan det bli när man kvarten innan har kört i 30 km/h på samma väg. Jag var i alla fall nöjd med mig själv, nu har jag lärt mig något nytt och vet att jag kan bogsera samt att vår lilla bil till och med pallar med tunga 740:s :->

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är fantastisk!! Ställer alltid upp för dina medmänniskor utan att kräva något tillbaka! Om alla var som du..Vilken värld vi skulle leva i! Massor av kärlek till dig du underbara tjej!
Puss puss/Mammis

Anonym sa...

Mammis har så rätt!

/Redaktörn!