torsdag 11 september 2008

Historiskt

Jag befinner mig på ett tåg mellan Göteborg och Katrineholm. I mina händer sitter jag med en historia som sträcker sig så långt bak i tiden som 1600 talet. Jag ler och blir sorgsen i samma stund. Det fascinerar mig så oerhört att få läsa om släkten och hur det var förr.

Mitt barndomshem till exempel, där har min farfars föräldrar bott. Nu är huset rivet och ersatt med ett större. Men tänk att vi trampar på samma mark som våra släktingar gjorde en gång i tiden. Samtidigt blir jag sorgsen när jag läser om hur det var förr i tiden. Det är inte så länge sedan, men om man jämför med samhället idag med mobiltelefoner, bil i varje familj, mikrovågsugn så känns det som evigheter sen. Om 70 år tycker väl våra barnbarn att vi levde underligt.

All denna historia som sköljer över mig, tack vare en släkting som har forskat väldigt mycket, gör mig inspirerad som tusan. Jag vill att historien skall leva vidare. Och jag hoppas jag kan lyckas med det i framtiden genom en bok. Jag skulle bara önska att jag fick den klart innan mina närmaste, äldsta släktingar går ur tiden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej..
va fint du skriver!
SKa börja läsa din blogg nu!
Hur e livet med dig?
PUSS /MALIN